Semoga Allah s.w.t memberikan
kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan Semoga kamu
memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan
apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada
permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya.
Dalam hadis Qudsi Dia berfirman: “Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya
Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi
Muhammad s.a.w dengan sabdanya: “Mula-mula Allah ciptakan
ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah
ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah
ciptakan akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai
ciptaan permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w,
Kebenaran tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama yang
indah-indah. Dia dinamakan nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari
kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah,
cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat
15)
Dia dinamakan akal yang
meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya.
Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan
ilmu ke dalam huruf-huruf.
Roh Muhammad adalah zat atau
hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda s.a.w
menyatakan hal ini dengan sabdanya, “Aku daripada Allah
dan sekalian yang lain daripadaku”. Allah Yang Maha Tinggi
menciptakan sekalian roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalam alam kejadian
yang pertama, dalam bentuk yang paling baik. ‘Muhammad’ adalah nama kepada
sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan
kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Empat ribu tahun selepas
diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasy daripada cahaya mata Muhammad.
Dia ciptakan makhluk yang lain daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh
turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan,
alam jirim dan badan. “Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang
paling rendah”. (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan cahaya itu
daripada tempat ia diciptakan, dari alam lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat
Allah, bagi keesaan, bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan
sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh
universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini
dinamakan ‘roh pemerintah’. Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam
malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani’. Kemudian Dia arahkan mereka
turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka
menjadi ‘roh manusia’. Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang
berdaging, berdarah. “Kemudian Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan
dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat 55)
Selepas peringkat-peringkat
ini Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki badan-badan dan dengan
kehendak-Nya mereka pun masuk. “Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku
tiup padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat
72)
Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka lupa kepada ikrar
mereka. Mereka lupa kepada asal usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk
kembali kepada tempat asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun,
sumber kepada segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya.
Dia mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul
kepada mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya
Kami telah utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan):
hendaklah kamu keluarkan kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan
mereka kepada hari-hari Allah”. (Surah Ibrahim, ayat
5)
Iaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah’.
Iaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah’.
Ramai rasul-rasul telah
datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka dan kemudian meninggalkan dunia
ini. Tujuan semua itu adalah membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta
menyedarkan manusia dari kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya,
yang kembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembali kepada asal usul mereka,
menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan zaman.
Nabi-nabi terus diutuskan dan
perutusan suci berterusan sehingga muncul roh Muhammad yang mulia, yang terakhir
di kalangan nabi-nabi, yang menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan
kelalaian. Allah Yang Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata manusia
iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan manusia dari
kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan keindahan yang
abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. Allah berfirman: “Katakan: Inilah jalanku yang aku dan
orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas
(basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
Ia menyatakan jalan Nabi
Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w dalam menunjukkan tujuan kita telah bersabda,
“Sahabat-sahabatku adalah umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang
kamu ikuti kamu akan temui jalan yang benar”.
Pandangan yang jelas
(basirah) datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung
hati orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah. Semua
ilmu di dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam (basirah).
Seseorang itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang
tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah
ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65).
Apa yang perlu seseorang
lakukan ialah mencari orang yang mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata
hatinya celik, dan cetusan serta perangsang daripada orang yang seperti ini
adalah perlu. Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain,
mestilah seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak.
Wahai anak-anak Adam,
saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan bertaubatlah kerana melalui
taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar dikurniakan-Nya kepada kamu
hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah. Allah memerintahkan: “Dan berlumba-lumbalah kepada
keampunan Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang
disediakan untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan
susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada mereka
yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 &
134).
Masuklah kepada jalan itu dan
bergabunglah dengan kafilah kerohanian untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada
satu masa nanti jalan tersebut tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada
jalan tersebut tidak ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan
dunia ini. Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh
penghulu kita menyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu.
Baginda s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari apabila
baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat
yang aku kasihi yang akan datang kemudian”.
Apa sahaja yang datang kepada
kamu datang dalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau tersembunyi;
nyata dalam bentuk peraturan syarikat dan tersembunyi dalam bentuk hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Allah Yang Maha Tinggi memerintahkan kita supaya
mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi peraturan syarikat dan meletakkan
batin kita dalam keadaan yang baik dan teratur dengan memperolehi hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir dan batin kita menjadi satu dan hikmah
kebijaksanaan atau makrifat dengan peraturan agama (syarikat) bersatu, seseorang
itu sampai kepada makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan
dua laut, padahal kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada dinding yang
kedua-duanya tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan, ayat 19
& 20).
Kedua-duanya mesti menjadi
satu. Kebenaran atau hakikat tidak akan diperolehi dengan hanya menggunakan
pengetahuan melalui pancaindera dan deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan
cara tersebut tidak mungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan
penyembahan memerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan makrifat. Allah
berfirman tentang ibadat: “Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan
untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka
diciptakan supaya mengenali Daku’. Jika seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana
dia boleh memuji-Nya dengan sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan
berkhidmat kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi
mengenali-Nya boleh dicapai dengan menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin
hati seseorang, menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga
bercahaya. Kemudian perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar pada
rahsia cermin hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah
berfirman melalui rasul-Nya: “Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku
suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan
manusia ialah supaya mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat
yang suci. Seseorang itu perlu mengenali sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang
menjadi kenyataan atau penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah
mengenali Zat Allah. Di dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara
zahirnya dapat menikmati kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang
memimpin kepada Zat Allah tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi
di dalam jiwa atau roh suci manusia yang berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah
perkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus”. (Surah Baqarah, ayat
87).
Orang yang mengenali Zat
Allah menemui kuasa ini melalui roh kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua makrifat tersebut
diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang mempunyai dua aspek; hikmah
kebijaksanaan kerohanian yang di dalam dan pengetahuan zahir tentang benda-benda
nyata. Kedua-duanya diperlukan untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi s.a.w bersabda,
“Pengetahuan ada dua bahagian. Satu pada lidah yang menjadi dalil tentang
kewujudan Allah, satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang diperlukan bagi
melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat permulaannya
seseorang itu memerlukan pengetahuan syarikat. Ini memerlukan pendidikan yang
mengenalkan dalil-dalil luar tentang Zat Allah yang menyata di dalam alam
sifat-sifat dan nama-nama ini. Apabila bidang ini telah sempurna sampailah
giliran pendidikan kerohanian tentang rahsia-rahsia, di mana seseorang itu masuk
ke dalam bidang makrifat yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat).
Pada peringkat yang pertama seseorang itu mestilah meninggalkan segala-galanya
yang tidak dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam melakukan
perbuatan yang baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah dilakukan
dengan cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi. Keadaan ini boleh
dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan perkara-perkara yang tidak
dipersetujui oleh ego diri sendiri dan melakukan amalan yang bertentangan dengan
kehendak hawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itu dilakukan
bukan untuk dipertontonkan atau diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya
mestilah dilakukan semata-mata kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya. Allah
berfirman: “Barangsiapa berharap menemui Tuhannya, hendaklah
dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu dengan
Allah dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat
110).
Apa yang dihuraikan sebagai
daerah makrifat itu adalah tahap penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama.
Ia adalah permulaan dan merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana. Di
samalah roh suci dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh
insan. Ia dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau hakikat
tersebut telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai amanah Allah, diamanahkan
kepada manusia agar disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan menyata melalui
taubat yang sungguh-sungguh dan usaha sebenar mempelajari agama. Keindahannya
akan memancar ke permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terus menerus,
mengulangi kalimah “La ilaha illah Llah”. Pada mulanya kalimah ini diucapkan
dengan lidah. Bila hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi menggambarkan keadaan
kerohanian yang demikian dengan menganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang
lahir di dalam hati, dibela dan dibesarkan di sana. Hati memainkan peranan
seperti ibu, melahirkannya, menyusun, memberi makan dan memeliharanya. Jika
anak-anak diajarkan kepakaran keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati pula
diajarkan makrifat rohani. Sebagaimana kanak-kanak bersih daripada dosa, bayi
hati adalah tulen, bebas daripada kelalaian, ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi
biasanya menyata dalam bentuk zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan
ketulenan bayi hati muncul dalam rupa malaikat. Manusia berharap mendapat
ganjaran syurga sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi hadiah-hadiah yang
didatangi dari syurga didatangkan ke mari melalui tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun
kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda yang tidak berubah keadaan mereka”.
(Surah Waqi’ah, ayat 12 – 17 ). “Melayani mereka adalah anak-anak muda laksana
mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat
24).
Mereka adalah anak-anak
kepada hati, menurut yang diilhamkan kepada sufi, dipanggil anak-anak kerana
keelokan dan ketulenan mereka. Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam
kewujudan zahir, dalam darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan
dan kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah manusia
sejati yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia berhubung
erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan. Di dalam
kesedarannya tidak ada sesuatu malah dia tidak melihat dirinya sebagai sesuatu.
Tiada hijab, tiada halangan di antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad s.a.w
menggambarkan suasana demikian sebagaimana sabda baginda s.a.w, “Ada masa aku
dengan Allah di mana tiada malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang
diutus”. Maksud ‘nabi’ di sini ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi
Rasulullah s.a.w sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya
suci Muhammad s.a.w, kejadian pertama. Dalam suasana kerohanian itu baginda
s.a.w sangat hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan rohnya tidak
berkesempatan menghijabkannya dengan Allah. Baginda s.a.w menggambarkan lagi
suasana demikian, “Ada syurga Allah yang tidak ada
mahligai dan taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang di dalamnya
seseorang hanya menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci”. Allah s.w.t
berfirman: “Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada
Tuhannya dia memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada suasana atau makam
tersebut jika seseorang makhluk termasuklah malaikat mendekatinya kewujudan
badannya akan terbakar menjadi abu. Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan
penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua
akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Jibrail yang menemani Nabi
Muhamamd s.a.w pada malam mikraj, apabila sampai di Sidratul Muntaha, telah
mengatakan jika dia melangkah satu langkah sahaja lagi dia akan terbakar menjadi
abu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar